lørdag 23. november 2013

BANANKAKE MED BITER AV MØRK SJOKOLADE


Har du noen overmodne bananer til overs? Da anbefaler jeg å bake denne kjempe gode og saftige banankaken. Jeg liker å tilsette mørk sjokolade i deigen som gir kaken ekstra god smak. Oppskriften fikk jeg av en venninne i 2005, men det er først nå jeg har bakt kaken selv. Jeg kommer garantert til å lage den flere ganger - og oftere!

Ingredienser:
2 egg
2 dl sukker
2 dl smør
5 dl hvetemel
8 ss lettmelk
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
1 ts natron
2 bananer (modne), moset
50 g mørk sjokolade, hakket i biter
Melis
Gul konditorfarge

- Sett ovnen på 175 grader.
- Kle en brødform med bakepapir.
- Pisk egg og sukker til eggedosis.
- Tilsett smeltet smør, hvetemel, melk, vaniljesukker, bakepulver og natron og rør alt sammen. 
- Tilsett bananer og sjokoladebitene. Rør godt.
- Ha deigen over i formen.
- Stek kaken i ca. 45 minutter.
- Avkjøl kaken på rist.
- Pynt kaken med melis tilsatt litt gul konditorfarge.

1 kommentar: