fredag 15. mars 2013

SJOKOLADEKAKE


Dette er min favorittoppskrift på sjokoladekake. Kaken veldig enkel å bake. Jeg bruker en form som er 25 x 35 cm. For å få en langpanne med saftig og god sjokoladekake, dobler du oppskriften.

Ingredienser:
4 1/2 dl sukker
4 1/2 dl hvetemel
0,5 ts salt
2,25 dl vann
200 g smør
4 ss bakekakao
2 dl lettrømme
1 ts natron
2 egg, pisket

Glasur:
75 g smør
4 ss kaffe, ferdig kokt
1 ts vaniljesukker
4 ss kakao
250 g melis

Kokosmasse

- Sett stekeovnen på 200 grader.
- Bland sukker, hvetemel og salt i en stor bolle.
- Kok opp vann, smør og bakekakao. Avkjøl til ca. 40 grader. Bland sammen med de tørre ingrediensene.
- Bland rømme og natron i en liten bolle, og rør det inn sammen med de andre ingrediensene.
- Rør inn de piskede eggene.
- Kle en liten bakeform (25x35) med bakepapir og hell i blandingen.
- Stekes i ca. 35-40 minutter. Avkjøl kaken på rist.
- Bland smør, kaffe, vaniljesukker, kakao og melis i en liten bolle. Pass på at glasuren er tykk slik at den ikke "flyter" av kaken.
- Rist over kokosmasse.
- Skjær kaken i biter og server.

11 kommentarer:

  1. kjempegod og lett å lage

    SvarSlett
  2. Kjempelett og lage... veldig god kake!

    SvarSlett
  3. Er denne kaken beregnet til en form på 25x35 eller 20x21?Står begge deler:)

    SvarSlett
  4. Formen jeg bruker er 25 x 35 cm😊

    SvarSlett
  5. veldig god glasur..takk

    SvarSlett
  6. Beste sjokoladekake jeg noen gang har lagt. Tusen takk for oppskriften!

    SvarSlett
  7. Steker du den like lenge om du har den i stor langpanne? Ser veldig god ut:)

    SvarSlett
  8. Kan kaken fryses??

    SvarSlett
  9. Har lenge vært på jakt etter ei kake som ikke blir tørr etter en dag. Har endelig funnet den:-)

    SvarSlett
  10. Jeg skal ha to-lags i rund form, trenger jeg doble oppskriften da?

    SvarSlett