lørdag 26. oktober 2013

GROVE RUNDSTYKKER


Jeg er veldig opptatt av å starte dagen med en sunn og god frokost. Ofte synes jeg det er vanskelig å finne brød i butikken som jeg synes er grovt nok og metter godt. Fremover skal jeg teste ulike varianter av brødbakst for å finne min favoritt. Oppskriften under gir 15 kjempe gode grove rundstykker.

Ingredienser
1 l lettmelk
4 ss olje
25 g gjær
1 ts salt
1 ss sukker
0,5 dl solsikkekjerner
8 dl sammalt hvete finmalt
7 dl hvetemel
Egg til pensling
Havregryn til dryss

- Varm melk og olje til ca. 37 grader og rør ut gjæren.
- Rør inn resten av ingrediensene til en blank og smidig deig.
- Dekk til med plast og la deigen heve på et lunt sted i ca. 1 time.
- Elt deigen og del den i 15emner.
- Form til runde boller og legg de på et bakepapirkledt stekebrett.
- Dekk til og la rundstykkene etterheve i ca. 30 min.
- Forvarm ovnen til 225°C.
- Pensle med egg og dryss med havregryn.
- Stek på midterste rille i varm ovn, 225°C i ca. 15 min. Avkjøl på rist.
 
Tips: Ønsker du sammensatte rundstykker setter du rundstykkene ganske tett sammen på stekebrettet, slik at de eser sammen under etterheving/steking.
 
Tidsforbruk: 2 timer
 
Antall rundstykker: 15.
 

1 kommentar:

  1. Enig med deg! Vanskelig å finne gode brød i butikken, ofte blir de ganske kjedelige! Denne oppskriften skal jeg teste:)

    SvarSlett