søndag 6. oktober 2013

VANILJESNURRER


I dag er det søndag og det er siste dag i årets høstferie. Det har vært veldig koselig å ha mer tid sammen med familie og venner. Været har vært helt supert, så jeg har gått lange turer nesten hver dag. Det har også blitt tid til å bake litt. Disse vaniljesnurrene ble veldig saftige og gode. Ønsker du mer vaniljesmak, kan du tilsette 2 ss med vaniljesukker i deigen.

Nå nærmer jeg meg også 100 følgere på facebook. Har du lyst til å følge bloggen min? Da kan du trykke liker her.

Ingredienser
1 liter hvetemel
1 dl sukker
1 ts kardemomme
4  dl h-melk
50 gr. fersk gjær
1 dl flytende melange
1 egg, pisket
2 pakker vaniljesaus til koking
Perlesukker

- Sikt hvetemel i en bolle. Tilsett sukker og kardemomme. 
- Varm opp melken i en kjele til den er ca. 37 grader.
- Ha gjær i en liten bolle og bruk en gaffel til å dele den opp. Tilsett litt av den varme melken og rør godt til all gjæren er løst opp.
- Bland melk, gjær og flytende melange i bollen samen med de tørre ingrediensene.
- Elt deigen godt.
- Sett deigen på et trekkfritt sted i ca. 1 time.
- Lag vaniljekrem etter anvisning på pakken. Avkjøl den når deigen hever.
- Rull ut deigen til en leiv, smør på vaniljekrem og rull sammen til en pølse.
- Del pølsen opp i biter på ca. 2,5 cm.
- Legg opp bitene på et bakepapirkledd stekebrett og la de etterheve i ca. 30 min. på et trekkfritt sted.
- Pensle bollene med litt pisket egg og dryss over perlesukker.
- Stek bollene midt i ovnen på 225 grader i ca. 20 minutter.

Resultat: 20 vaniljeboller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar