fredag 6. september 2013

HJEMMELAGDE KARBONADER MED INGEFÆR

 
August og september er hektiske måneder for mange småbarnsfamilier. Hos oss har eldstemann begynt på skolen, minstemann har startet på nest siste året i barnehagen og vi foreldre har kommet i gang på jobben etter ferien. I tillegg er det oppstart på fritidsaktiviteter, foreldremøter og litt reising med jobben. I en hektisk hverdag prøver vi å ta oss tid til å lage sunne, enkle og gode middager. I kjøleskapet hadde jeg to pakker med karbonadedeig som jeg måtte bruke før de gikk ut på dato. Jeg bestemte meg for å lage hjemmelagde karbonader med ingefær. Karbonadene serverte jeg med hjemmelaget potetmos og litt salat til. Enkelt og kjempegodt!
 
Ingredienser
800 g karbonadedeig
Salt og pepper
1 ts ingefær
1 ts muskat
1 ss potetmel om deigen ikke henger godt nok sammen.
 
- Bland karbonadedeigen med ingefær, muskat, salt og pepper.
- Henger den ikke skikkelig sammen kan du kna inn litt potetmel.
- Form karbonadedeigen til flate, ovale karbonader. Husk at de minker omtrent 25 prosent ved steking, så lag dem store nok.
- Dypp dem i mel, lag mønster i kakene med baksiden av en kniv.
- Stek dem i smør og olje på begge sider til de er gjennomstekt.

Resultat: 8 store og saftige karbonader.
 


1 kommentar: