søndag 5. januar 2014

FINE RUNDSTYKKER


Disse kjempe gode fine rundstykkene bakte jeg i romjulen. Vi har hatt mye besøk, spist mye god mat og kost oss skikkelig. Nå er det nytt år og nye muligheter! I 2014 har jeg bestemt meg for å spise sunnere og trene mer. Det betyr at det kommer flere oppskrifter på sunne retter her på bloggen, og forhåpentligvis færre oppskrifter på søte saker. Men det er lov å skeie ut av og til, så helt sunt blir det garantert ikke! Jeg ønsker alle mine lesere GODT NYTT ÅR!

Ingredienser:
125 g smør
6 dl melk
50 g gjær
1 kg fint hvetemel
1 ts salt
4 ss sukker
1 egg
1 egg til pensling

- Smelt smøret og avkjøl.
- Varm opp melken til ca. 37 grader.
- Rør ut gjæren i en liten bollen sammen  med litt av den varme melken.
- Ha hvetemel, salt og sukker i en stor bolle.
- Tilsett egget, gjæren og resten av den varme melken.
- Kna sammen til en smidig deig.
- Dekk bollen med plast og la den heve på et lunt sted i ca. 1 - 1 /2 time.
- Del deigen i to, og rull ut to like lange pølser.
- Del hver pølse i like emner og rull ut runde rundstykker.
- Sett rundstykkene på et bakepapirkledt stekebrett. Etterhev under klede i ca. 20 minutter.
- Pensle rundstykkene med et sammenpisket egg.
- Stek rundstykkene ved 225 grader 10-12 minutter.
- Avkjøl på rist.



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar